SoftConsult SnelStart Implementatie PartnerSoftConsult SnelStart Implementatie PartnerSoftConsult SnelStart Implementatie PartnerSoftConsult SnelStart Implementatie Partner
  • HOME
  • DIENSTEN
    • SnelStart Implementatie Partner
    • Bedrijfsprocessen en SnelStart
    • Ondersteuning
  • OVER ONS
  • PARTNERS
  • NIEUWS
  • CONTACT
  • 0592 869 804
  • info@softconsult.nl
SnelStart gaat samen met MyEmma en Pro Management
juli 12, 2022
Is jouw BTW oké ?
juli 28, 2022
Gepubliceerd door Irja Dijkhuis-Beuving op juli 28, 2022
Categorieën
  • Nieuws
Tags
  • Boekhouden
  • Boekhoudprogramma
  • InHandel
  • Makkelijk
  • SnelStart
  • SnelStartWeb
  • SoftConsult

Het zal je maar gebeuren. Heb je net de hele administratie op orde, gecontroleerd en de btw-aangifte ingediend, kom je alsnog een factuur tegen. Deze factuur had je nog niet in de administratie verwerkt, waardoor de factuur nog niet is meegenomen in de btw-aangifte. In dat geval heb je waarschijnlijk teveel of te weinig btw betaald. Wat te doen met deze onverwerkte factuur na het indienen van de kwartaalaangifte?

Geen paniek! Het vergeten van een factuur kan elke ondernemer wel eens overkomen. Heb je om deze, of andere reden, in de afgelopen 5 jaar te veel of te weinig btw aangegeven? Dan ben je als ondernemer verplicht om dit aan de Belastingdienst te melden. Voor alle ondernemers die teveel of te weinig btw hebben aangegeven biedt de Belastingdienst de mogelijkheid om de aangifte te corrigeren. Het is daarbij belangrijk om de aangifte tijdig te corrigeren, om boetes van de Belastingdienst te voorkomen. Zo voorkom je dat er teveel of te weinig wordt betaald.

Correctie btw bij eerstvolgende aangifte

Kleine btw-correcties kun je bij de Belastingdienst bij de eerst volgende reguliere btw-aangifte herstellen. Deze worden dan door de Belastingdienst verrekend. De Belastingdienst komt hiermee tegemoet aan het beperken van de administratieve lasten voor ondernemers. Het verwerken van correcties bij de volgende aangifte is echter alleen mogelijk als er minder dan €1000,00 teveel of te weinig is aangegeven.

Correctie via een suppletieaangifte

Heb je meer dan €1000,00 teveel betaald? In dat geval doe je een correctie op de reeds ingediende btw-aangifte. De gecorrigeerde btw-aangifte moet opnieuw ingediend worden in de vorm van een suppletieaangifte. Met de suppletieaangifte wijzig of vul je de reeds verstuurde btw-aangifte aan. Ook als je meer dan €1000,00 te weinig btw heeft betaald kun je gebruikmaken van het suppletieformulier. Vul dan op het formulier het te weinig aangegeven bedrag in. De Belastingdienst stuurt vervolgens een naheffing. Betaal die op tijd! 

Een suppletieaangifte is tevens verplicht als je een correctie maakt over aangiften die reeds zijn ingediend. Vaak blijkt dit pas na afloop van het jaar bij het opmaken van de jaarrekening. In dat geval vermeld je de gecorrigeerde gegevens voor het hele jaar.

Wanneer moet je een suppletieaangifte doen?

  • Je moet een aangifte over een bepaald tijdvak corrigeren
  • Je moet een heel kalender- of boekjaar corrigeren
  • Het bedrag is €1000,00 of hoger

Een suppletieaangifte indienen doe je zo

In het geval val een suppletieaangifte kun je de aangifte eenvoudig wijzigen met een suppletieformulier. Ga daarvoor naar de website van de Belastingdienst en log in. Onder het kopje ‘Overige formulieren’ vind je het suppletieformulier. Dit formulier vul je in en verstuur je vervolgens naar de Belastingdienst. Nadat de aangifte is gecorrigeerd volgt er een teruggaafbeschikking of een naheffingsaanslag van de Belastingdienst. Dit is afhankelijk van het bedrag dat teveel of te weinig is betaald. 

Nog makkelijker suppletieaangifte doen via SnelStart

SnelStart maakt de suppletieaangifte nog gemakkelijker! Als er in een voorgaand tijdvak een correctie van € 1000,00 of meer is geweest, geeft SnelStart hier een melding van. Op het moment dat je de btw-aangifte berekent, berekent SnelStart automatisch een suppletieaangifte indien je aan de eerder genoemde voorwaarden voldoet. Met één druk op de knop kun je vervolgens de suppletieaangifte vanuit SnelStart elektronisch versturen naar de Belastingdienst.

Als je het laatste tijdvak van het boekjaar hebt aangegeven, dan kun je een jaarsuppletie berekenen en versturen. Hierin worden alle correcties opgenomen die zijn aangebracht ná de btw-aangifte van het laatste tijdvak. Lees hier het stappenplan voor het berekenen en versturen van de suppletieaangifte in SnelStart of bekijk deze video!

Wil je meer informatie of heb je hulp nodig? Neem dan contact met ons op.

NEEM CONTACT OP
Share
1

Gerelateerde berichten

juli 28, 2022

Is jouw BTW oké ?


Lees meer
juli 12, 2022

SnelStart gaat samen met MyEmma en Pro Management


Lees meer
Snelstart logo
juni 28, 2022

SnelStart Aangenaam


Lees meer

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

SnelStart Helpdesk
SnelStart Implementatie
SnelStart ondersteuning
SnelStart proberen
Gratis adviesgesprek
Boekhoudpakket kiezen
Contact
Over ons
Privacy beleid
Algemene voorwaarden

SoftConsult Assen & Groningen

Transportweg 14,
9405 PR Assen

Postbus 8518,
9723 BK Groningen

KvK: 77734165

0592 869 804

info@softconsult.nl

Volg ons op Facebook